تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۹ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

عبدالقادر آکسو میزبان احمدی‌نژاد در ترکیه کیست؟ | افشای سوابق وزیر کشور ترکیه که متهم به قاچاق مواد و رابطه با دختران نوجوان است

احمدی نژاد در جریان سفر چهار روزه خود به استانبول با یک مقام ارشد سابق ترکیه دیداری داشته که خبر آن را در وبسایت رسمی خود هم منتشر نکرده است. اما عبدالقادر آکسو میزبان این ضیافت و وزیر کشور اسبق ترکیه کیست و چه رابطه‌ای با احمدی نژاد دارد؟

احمدی نژاد در منزل مراد آکسو

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: محمود احمدی نژاد بعد از رهبری تنها رئیس جمهور زنده پس از انقلاب است که مغضوب و محصور نشده است. او به طرز عجیبی آزاد است و همچنان نظام به تشخیص او درباره مصلحت کشور اعتماد دارد. یکی از آزادی‌های بی سابقه احمدی نژاد به عنوان یک رئیس جمهور پیشین، سفر‌های خارجی اوست.

او در سال‌های اخیر اگرچه از کاندیداتوری در انتخابات‌ها منع شده، اما مکررا به کشور‌های آمریکایی لاتین و منطقه سفر کرده است. حتی ممانعت اولیه نهاد‌های امنیتی از سفر او به آمریکای جنوبی برای شرکت در یک «سمپوزیوم علمی و پژوهشی پیرامون مدیریت جامع منابع آب در جهان» هم بی فایده بود و بعد از چند ساعت احمدی نژاد موفق شد به گواتمالا سفر کند.

رئیس جمهور پیشین ایران این بار همزمان با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به ترکیه سفر کرده است. او در دور اول هم در انتخابات شرکت نکرد و دور دوم هم هیچ حضوری از وی در کنسولگری ایران در استانبول برای رای دادن ضبط و مخابره نشده است.

دولت بهار، رسانه رسمی جریان نزدیک به احمدی نژاد علت سفر او به استانبول را پاسخ به «دعوت رسمی دانشگاه تکنولوژی ترکیه» خوانده است. تصاویر احمدی نژاد در بین مردم در بازار سنتی، موزه توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، کتابخانه نسخ خطی استانبو و حتی حضور او در منطقه صنعتی استانبول و جشنواره سالانه کشتی روغنی در دولت بهار منتشر شده، اما یک دیدار ظاهرا صمیمانه در منزل یک چهره ترک عامدانه یا غیرعامدانه بازتابی در این رسانه نداشته است.

عبدلقادر آکسو وزیرکشور پیشین ترکیه و پسرش مراد آکسو تصاویری از حضور محمود احمدی نژاد در منزل مراد را منتشر کرده اند. در این ضیافت، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر جنجالی احمدی نژاد هم او را همراهی می کرده. شیخ الاسلامی همان وزیری است که روز استیضاح او در مجلس به «یکشنبه سیاه» مجلس بدل شد.

احمدی نژاد شیخ الاسلامی و عبادالقادر آکسو

مراد آکسو عکسی از خود و احمدی نژاد را در حساب کاربریش در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و نوشت: «بسیار خوشحالیم که میزبان دوست عزیزمان محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین ایران و پدر عزیزم عبدالقادر آکسو بودیم. در این دیدار صمیمانه که خانوادگی برگزار کردیم، خاطراتمان را تازه کردیم. من می‌خواهم از آقای احمدی نژاد به خاطر دیدار و گفتگوی صمیمانه اش تشکر کنم.»

احمدی نژاد  عبدالقادر آکسو

عبدالقادر آکسو هم عکسی از این دیدار در توییتر خود منتشر کرده و نوشت: «میزبان دوست عزیزم محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران بودیم، جا دارد از دیدار صمیمانه آقای محمود احمدی نژاد تشکر کنم.».

اما این عبدالقادر آکسو کیست که رسانه احمدی نژاد دیدار صمیمانه او در منزل این چهره ترک را سانسور کرده است؟

عبدالقادر آکسو، رفیق ترکیه‌ای احمدی نژاد کیست؟

عبدالقادر آکسو سیاست مدار کرد ترکیه که کارش را از فرمانداری منطقه ازمیر شروع کرده و به وزارت کشور ترکیه راه پیدا کرده، از اعضای موسس حزب عدالت و توسعه، حزب متبوع رجب طیب اردوغان است.

خاندان او اصالتاً از آلبانی به دیاربکر آمده و پدربزرگ او با خاندان جمیل پاشا از خانواده‌های مقتدر و متنفذ کُرد وصلت کرده است.

آکسو در چهار دوره به عنوان نماینده‌های شهر‌های دیاربکر و استانبول در پارلمان ترکیه حضور داشته و در چندین دولت اردوغان به عنوان وزیر کشور خدمت کرده است.

در اسناد ویکی لیکس به نام آکسو اشاره شده است. در یکی از اسناد به نقل از یکی از عوامل سفارت آمریکا در ترکیه آمده است که آکسو به طرفداری کردها، تجارت هروئین و نوعی پدوفیلی و تمایل به دختران نوجوان و همچنین رابطه آشکار پسرش مراد با گروه‌های مافیایی شهرت داشته است.

در این اسناد، آکسو را جزو مظنون‌ها به رابطه با فتح الله گولن، رقیب رجب طیب اردوغان هم معرفی کرده اند که ظاهرا در یک مقطعی اردوغان سعی کرده از شر او هم خلاص شود. او از حزب عدالت و توسعه کنار گذاشته شد، اما به عنوان هیات مدیره یکی از مهمترین بانک‌های ترکیه منصوب شد.

روزنامه حریت ترکیه سال ۲۰۱۰ گزارشی منتشر کرد و از خشم آکسو از گزارش‌های ویکی لیکس خبر داد.

آکسو همزمان با ریاست جمهوری احمدی نژاد در ایران، وزیر کشور ترکیه بود. رابطه این دو نفر قاعدتا در همان سال‌ها شکل گرفته است. این سال‌ها همان سال‌هایی است که ایران از بانک‌های ترکیه برای انتقال درآمد‌های نفتی یا تحریمی خود در سراسر جهان استفاده می‌کرد.


بیشتر بخوانید:

ابعاد تکان‌دهنده پرونده رضا ضراب/ پای احمدی نژاد به پرونده باز شد!

پرونده سنگین ترکیه در دور زدن تحریم‌های ایران/ وزارت خزانه‌داری آمریکا یک تبعه ترک را در فهرست تحریم‌ها قرار داد


سالهای خوب مفسدان و کلاه برداران نزدیک به دولت احمدی نژاد در ترکیه

هالک بانک ترکیه حلقه یک زنجیره تامین مالی برای درآمد‌های تحریمی و نفتی ایران برای چندین سال متوالی بود. سال‌ها بعد وزارت دادگستری آمریکا بانک دولتی هالک ترکیه را به کلاه برداری، پولشویی و نقض تحریم‌های آمریکا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به نفع ایران متهم کرد. بعدا مشخص شد که رضا ضراب، متهم به پولشویی و دور زدن تحریم‌ها برای ایران، در دوره‌ای روزانه تا ۱۰ میلیون یورو را با همکاری سه بانک ترکیه‌ای از جمله هالک، درآمد‌های نفتی ایران را به طلا تبدیل می‌کرده و از ترکیه به امارات منتقل می‌کرده.

سال ۱۳۹۹ موسسه پروژه گزارش فساد و جرائم سازمان یافته OCCRP که یک کنسرسیوم از مراکز تحقیقاتی، رسانه‌ای و قضایی در شرق اروپا، قفقاز، آسیای مرکزی و آمریکای مرکزی است با استفاده از قانون آزادی اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۷۵۰ هزار تراکنش بانکی، جزییات ارتباطات محرمانه و دیگر اسناد بر اساس بازجویی‌ها آمریکا از رضا ضراب در سال ۲۰۱۶ دست پیدا کرده و بخشی از آن‌ها را منتشر کرد. در این اسناد آمده بود که احمدی نژاد یکی از دوستان نزدیک پدر ضراب بوده. ضراب در یکی از جلسات دادگاه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چطور مستقیما فعالیتهایشان را با رییس بانک مرکزی ایران هماهنگ می‌کردند، گفته از طریق پدرم هماهنگی جلسات انجام می‌شد. او در پاسخ به اینکه چطور کسب و کار با ارز را یاد گرفته نیز گفته این حرفه اصلی پدرم بود.

پاییز سال ۱۳۸۷ نخست‌وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان از ورود محموله ۱۸ میلیارد دلاری طلا به ترکیه خبر داد و آن را به عنوان یکی از دستاورد‌های دولتش در اوج بحران اقتصادی عنوان کرد. سرنوشت این کانتینر پر از طلا هرگز برای افکار عمومی مردم ایران روشن نشد.

ویکی لیکس اسنادی را منتشر کرده که به نقل از اسناد درز پیدا کرده از سفارت آمریکا در ترکیه می‌گوید اسرائیل گزارش‌هایی از همکاری‌های ترکیه با ایران برای دور زدن تحریم‌ها و قاچاق اسلحه به سوریه به دست دیپلمات‌های این کشور داده است.

بر اساس این اسناد که در روزنانه هاآرتس هم منتشر شده، مقامات ارشد اسرائیلی به آمریکایی‌ها گفته بودند که در دولت احمدی نژاد ترکیه رابطه نزدیکی با ایران داشته است.

بعد‌ها آمریکا چندین مقام ارشد ترک از جمله وزیر سابق اقتصادی ترکیه و مدیران سابق بانک‌ها را برای ارتباط مالی با ایران و به اتهام پولشویی و فریب نهاد‌های مالی آمریکایی متهم کرد. نام آکسو در بین این مقامات دیده نمی‌شد، اما ارتباط امروز احمدی نژاد با آکسو نشان می‌دهد او نیز یکی از شبکه مقامات ترکیه ایست که در دولت احمدی نژاد در مسیر نقل و انتقال‌های مالی با ایران کمک شایانی به آن‌ها کرده است. کمک‌هایی که در سال‌های بعد ابعاد فساد ناشی از آن‌ها تنها در دو فقره پرونده بابک زنجانی و رضا ضراب برای ملت روشن شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
0
5
شاید رفته طلب همکاری های قبل را وصول کند و ارز بیاورد!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
0
4
پس زن مموتی کو ، یعنی جرات داره بدون او سفر خارجی بره ؟! مردهای ایرانی عجب بلائی شدند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
1
3
آیا میشودتازنده تیم ازپشت پرده های احمدی نژادباخبرشویم،بدبین نیستم امیدوارم رفتار و اقدامات ایشان درمسیرصلاح مملکت وملت بوده باشد انشاالله
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
0
1
کیست که نداند احمدی نژاد چرا آزاد و رها می چرخد..یادتون هست ناگهانی سرپرستی وزارت اطلاعات را شخصا برعهده گرفت و تمام اسناد آنجا را با خود برد؟!
حالا کی جرات داره بهش بگه بالا چشمت ابروست؟
کاری که ترامپ هم از رو دستش یاد گرفت و انجام داد..
Roz
|
Turkey
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
1
0
همه تلاش شما برای خراب کردن بزرگ مرد ایرانی بی نتیجست
اگر خدا به کسی عزت بدهد بنده اون نمیتواند اورا بی عزت کند
مااین هجم از شایعات بازهم نظر ما اینست که اون بهترین رییس جمهور تاریخ ایران بود
نظرات شما